söndag 31 juli 2016

Utställningen GULD ELD pågår tom 20 augusti

GULD ELD
Målningar av Madeleine Hatz
15 juli – 14 augusti 2016

GULD ELD är den fjärde konstutställningen i Kalkladan, en stor träbyggnad från 1907. På väg ner mot huset till fots eller med cykel passerar man kalkbrottet, det som en gång var Gotlands största och som idag är fyllt med turkosskimrande vatten. Under mellankrigstiden skeppades stora mängder kalksten från Bungenäs till den tyska och svenska stålindustrin. Därefter kom kalla kriget och soldaterna övade försvar i skyttevärn och bunkrar. Idag är Bungenäs öppet för allmänheten och ett bilfritt samhälle med ny arkitektur växer fram på ett området fyllt med historiska lager och berättelser.

Årets konstnär heter Madeleine Hatz och är utbildad på Konsthögskolan i Stockholm. I nästan hela sitt yrkesverksamma liv har hon varit en del av New Yorks konstscen, inte minst när det bränt till politiskt. I protest mot USA:s krigföring efter 11 september 2001 chockfärgade hon fontänvattnet vid Rockefeller Center blodrött och vräkte råoljeliknande färg på General Motors bländvita marmorfasad vid Central Park.

GULD ELD – titeln på sommarens utställning i Kalkladan är hämtad från en svit målningar hon utförde under och efter en vistelse i Peking 2013. I Peking påverkades hon av de många tibetanska munkar som satte eld på sig själva i reaktion på myndigheternas förföljelse. Censuren hade vid de här tiden hårdnat och bilder av självbränningarna var otänkbara i kinesiska media.

I Madeleine Hatz´ flödande måleri smälter guldgula och röda färger in i varandra. Sotflagor och aska virvlar runt. Pigmenten är stundtals upplösta till genomskinlighet och ibland pålagda i tjocka klumpar vilket för tankarna till jordskorpans och himlakropparnas skrovliga relief. I den tibetanska världen är gult symbol för jorden i vars glödande inre den gula elden brinner likt solen, eller så är det helvetet och skärselden.

Tjocka drag av oljefärg med palettkniv möter tunna och detaljerade linjespel. Stillhet och drama, glansiga och matta ytor lever sida vid sida. I det första stadiet arbetar Madeleine Hatz likt en actionmålare med målningarna liggande på ateljégolvet och i de stora gesterna finns beröringspunkter med amerikansk abstrakt expressionism.

Konsten liknas ibland vid en alkemisk process, en förvandling och förädling, inte sällan i en renodling, från  avbildande måleri till abstraktion. Konsten förtydligar och frilägger. Den för upp vårt medvetande till en högre nivå och skapar parallella världar. Genom eld har människan i alla tider och med olika bevekelsegrunder velat befria sig från slagg, allt det som belastar sinnet och hindrar oss från att känna och tänka klart. 

I sin sorg över de förföljda munkarnas situation bestämde Madeleine Hatz att i skepnad av trasmunken Franciskus från Assisi (Il poverello – den lille fattige) göra en barfotavandring över Himmelska fridens torg med en grov jutesäck knuten runt midjan. Hon hann bara promenera åttio meter innan hon stoppades av polis och beordrades att förstöra sin inspelade film av händelsen. Inga uttryck – i synnerhet inte av sorg  – får förkomma på denna plats såvida de inte är sanktionerade av staten.

I samma ögonblick som Madeleine Hatz fördes bort greps en tibetansk munk. Hon hann under några korta sekunder möta hans strålande blick och en känsla av samhörighet uppstod. Resten av vintern tillbringade hon i sin kammare i Peking för att sy och måla små verk i säckväv som ramades in i rostiga järnramar. Madeleine Hatz kinesiska hyresvärdar fick aldrig veta något om hennes protestvandring.

Den helige Franciskus hade förmodligen inte tvekat inför en dödsföraktande vandring på Himmelska fridens torg för de utstöttas sak. På vernissagen och under Gotland Art Week kommer Madeleine Hatz att inta rollen som Il poverello i Kalkladan. Med en jättelik kalligrafipensel planerar hon performances som en hyllning till den tibetanske munken på Himmelska fridens torg och till andra obesjungna hjältar.

Sophie Allgårdh
Curator och konstnärlig ledare för Kalkladan Konst Bungenäs